Dvanáct měsíců cest v mém podání

Cestovat full-time? To by asi chtěl každej druhej… Mě spíš baví spojit nevšední cesty s běžným životem. A vo tom to má být, ne? Aby nás to bavilo a abychom jsme se o něco chytřejší zas vrátili domů. O nápadu cestovat do zahraničí každý měsíc po dobu jednoho roku už jsem slyšel, ale nerad dělám věci z popudu, že musím. A tak se můj rok cestování tak nějak vyvinul a poskládal sám a já za rok navštívil 17 zemí a v průměru strávil v zahraničí pět a půl dne každý měsíc. Následují moje skromné zápisky,

Leden 2018 / 10 dní / 1 země

Anglie / let Praha – Birmingham zpáteční – Jet 24, 2100,-

Nevědomky moje roční cesty začínají i končí v anglickém Birminghamu. Žije tam moje rodina, a tak je letíme navštívit. Přímý let z Prahy pro dva vyjde na čtyři tisíce korun a za dvě hodiny se ocitáme v anglické “Black country”. Traduje se tu příběh, kdy tudy před lety vlakem projížděla královna Elizabeth a potom, co spatřila místní továrny a komíny produkující masivní kouř, poznamenala “Oh, its such a black country.”. Taky se tomu přezdívá „British Pakistan“ protože tu žije na kopě přes 40 národností a angličané tu jsou vlastně menšina.

Únor 2018 / 4 dny / 2 země

Kypr / noční vlak ČD Praha – Budapešt, 525,- / let Wizz-air Budapešť – Larnaca, 800,- / bus Budapešť – Praha, 450,-

Spontánní puzení cestovat celý rok se ve mě zatím nerozvinulo, ale kamarád Petr navrhuje ať někam v únoru vyrazíme, že má volno. Ok, naše společná obliba saun a lázní nás táhne do maďarské Budapešti. Plán cestou vlakem vychází na necelých pět dní a jelikož Budapešť, jakožto hlavní město letecké společnosti Wizz Air, nabízí často šíleně levné letenky, nedá mi to a hledám kam se dá levně z Budapešti letět. Před zhruba půl rokem jsme odsud letěli s redakcí do Kazachstánu, zpáteční letenka za 1200 korun. Náš úlovek je Kypr na tři dny za 800 korun. Trávíme tedy jeden den v lázních v Maďarsku, letíme do kyperské Larnacy, trávíme tam několik dní o kterých jsem napsal samostatný článek a letíme zpět do Budapešti na další den lázní a potom Student Agency domů do Prahy.

Březen 2018 / 3 dny / 3 země

Norsko, Švédsko / Polski bus Praha – Wrocław, 320,- / let Wizz-air Wroclav – Stockholm, 290,- / let ČSA Oslo – Praha 1250,-

V březnu roku 2018 nám došly články od vás přispěvatelů, které bychom publikovali. Rozhodl jsem se tedy něco nového zažít, abych měl o čem psát a tak jsem odletěl za pár korun z Wroclavi do Švédska. Couchsurfoval jsem ve Stockholmu a potom jsem stopoval do norského Osla, zapařil a letěl do Prahy. Prostě jsem narychlo prolít dvě hlavní města skandinávie a u toho si zastopoval. Do těhle zemí je určitě potřeba se ještě několikrát vrátit… Co jsem se vrátil, tak se nám články od autorů nahromadily a já ten svůj ze skandinavie odkládal tak dlouho až jsem ho doteď nepublikoval…

Duben 2018 / 7 dní / 6 zemí

Bulharsko, Rumunsko, Moldavsko, Ukrajina, Lotyšsko / Regio Jet Praha – Bratislava, 255,- / Wizz-air Bratislava – Sofie 9,99€ / Air Baltic let Kyiv – Riga – Praha, 1200,-

V dubnu mi dochází, že jsem v loňském listopadu stopoval na Ukrajině a v prosinci týden v Izraeli a v Jordánsku. A že už je to dohromady půl roku v kuse, každý měsíc. Začínám tedy plánovat tak, abych každý měsíc v roce 2018 někam vyrazil. Letenky z Bratislavy do, pro mě neobjevené bulharské Sofie na sebe nenechají dlouho čekat. Připojuje se ke mě Lukáš z Bratislavy a s bráchou Prokopem, který za námi do Sofie z Anglie přiletí, plánujeme zbytek. Stopem do Bukurešti, Kišiněvu, Oděsy a Kyjevu. Z Kyjevu letím do Prahy s osmihodinovým přestupem v lotyšské Rize.

Květen 2018 / 1 den

Regio Jet Praha – Brno 225,-

Květen mi prostě nevyšel. Ale jelikož jsem při svých třiadvaceti letech nikdy pořádně nebyl v Brně, počítám si to jako by to byla cizí země :D. U příležitosti výstavy grafického bienále na které jsem se zlehka podílel svým projektem Posters in Prague, procházíme s mojí přítelkyní město a trávíme čas v moravské galerii, která podle mého v mnohém předčí leckteré nafoukané pražské galerie.

Červen 2018 / 5 dní / 1 země

Gruzie / Wizz-air let Praha – Kutaisi, 2666,-

První ze dvou letošních akcí s Erikem. Před dvěma lety jsme do Gruzie letěli za čtyři a půl, letos za polovic. Přímý spoj Praha Kutaisi nabízí občas ještě levnější ceny, nicméně se těšíme jak malí, že znovu navštívíme známá místa. Cílem pětidenní “expedice” je hora Kazbeg. Neplánujeme jí zdolat, ale vylézt co nejvýš se odvážíme. No a aby to bylo trochu zajímavější, tak jsme se hecli a oba na letiště přicházíme jen se spacákem. Další věci jsme si sebou mohli vzít jen pokud se nám vešly do kapes. O našich zážitcích si můžete přečíst v cestopisu!

Červenec 2018 / 4 dny / 2 země

Ukrajina / Regio Jet zpáteční vlak Praha – Košice, 1100,-

V červenci nemam moc čas, jelikož plánujeme naší svatbu, která má být 18. srpna. Vymýšlíme tedy s Lukášem víkendovku na východě Slovenska a v Ukrajinském Užhorodě. Přijíždím RegioJetem do Košic a stopuju do Sniny, kde máme sraz u Lukášovy babičky. U ní se najíme opravdu jak se patří a v pět ráno vyrážíme autobusem, který řídí Lukášův strejda, do Užhorodu. Lukáš poprvé, já už potřetí. Těším se na známá místa, levné jídlo a pivo a objevujeme spolu skvělou steakárnu hned vedle našeho hotelu Panorama. Myslím že se jmenuje Churchill’s. Procházíme centrum a vysedáváme venku s pivem až do noci. Ráno vstáváme brzy a jedem zpět do Sniny, kde máme naplánovanou návštěvu další části Lukášovy rodiny. Jedeme z Užhorodu na sever před Velký Bereznyi na hraniční přechod Ub’la, třetí a poslední přechod Slovenska a Ukrajiny, kde jsem ještě nebyl. Odpoledne vyrážíme ze Sniny autostopem zpátky do Košic, kde si dáváme poslední pivo, loučíme se a nasedáme každý na svůj noční vlak. Jeden do Prahy, druhý do Bratislavy.

Srpen 2018 / 1 den / 1 země

Rakousko / Regio Jet zpáteční vlak Vídeň – 800,-

V srpnu máme už po svatbě a na přelomu srpna a září vyrážíme vlakem do Vídně, kde trávíme jeden den toulkami po městě a několika barech. Druhý den letíme na Maltu.

Září 2018 / 5 dní / 1 země

Malta / Wizz-air zpáteční let Vídeň – Malta – 1750,-

Přistáváme na mezinárodním letišti Malta a máme pronajatého Peugeota 105 a s ním si projíždíme celý ostrov Malta a přilehlý ostrov Gozo. Malta je dost suchá, vyprahlá země. Denzita měst je na tak malinký ostrov dost velká a tak trávíme víc času na ostrově Gozo, které je víc zelené a míň obydlené. Celkově na Maltě žije hrozně moc lidí a většina pláží je útesovitá a dost přelidněná a to i v osm ráno. Co nás naopak potěšilo byl streetfood a citronové pivo CISK. Streetfood v podobě čtvěrcové pizzy a zapečených těstovin nebo lasagní za euro / euro padesát byl podle nás super deal a hlavně to bylo fakt skvělý! No a pivo CISK s příchutí citronu a voltáží kolem šesti procent bylo přesně to, co se v 35 stupních celsia dá pít pořád. Hostel ve městě Silema, The Seafront Tower byla taky skvělá volba a navíc je v ceně hotelový bazén se slanou vodou, ze kterého je skvělý výhled na známou katedrálu v hlavním městě Valetta.

Říjen 2018 / 15 dní / 3 země

Gruzie, Arménie, Írán / Wizz-air jednosměr let Praha – Kutaisi – 600,- / Pegasus jednosměr let Teherán – Istanbul – Praha – 2450,-

Někdy v srpnu mi Erik říká, že plánuje letět na měsíc do Íránu. Z legrace nadhazuju že za ním na týden dva s Lucií přiletíme. Koukám na mapu a hned mě napadá, že by to šlo spojit s tím, že bychom projeli Gruzii i Arménii. Letenka do Kutaisi za pár šupů a zbytek si můžete přečíst v našem cestopisu.

Listopad 2018 / 1 den / 1 země

Polsko / Flix bus Praha – Wrocłav, 299,-

Vyrážíme FlixBusem za tři stovky do polské Wroclavi, kde trávíme celý den, procházíme se Rynkem, jak se přezdívá místnímu václaváku, jíme pirohy, pijeme pivo. Jako doma. V Polsku jsem nic kloudnýho nevyfotil, jenom jízdní řád autobusu na letiště. Tak si to můžete třeba uložit.

Prosinec 2018 / 11 dní / 1 země

Anglie / Wizz-air zpáteční let Birmingham 1050,-

Do Vratislavi nás přivedla levná letenka do anglického Birminghamu, kam s Lucií a jejím dvojčetem letíme za mojí rodinou. Po dvou hodinách přistáváme v Birminghamu a jedeme letištní přípojkou na vlakové nádraží a potom vlakem do Wolverhamptonu, kde rodiče a brácha žijí. Nejzajímavější výlet co jsme v anglii podnikli byl, kromě hospod, na východní pobřeží, kde se v tomhle ročním období rodí malí tuleňi. Něco tak rozkošného a vtipného jsem snad nikdy neviděl. Na to, že to jsou predátoři jsou dost roztomilí. Moje roční cestování tedy začalo v anglii a taky zde končí. Byl to celkem šílený rok, ale když se na to dívám takhle zpětně, tak v průměru jsem byl každý měsíc jen pět a půl dne v zahraničí.

Poučení

Cestujte, jestli vás to baví. Jestli vás to nebaví, tak necestujte a čtěte alespoň naše cestopisy, to pak vyjde nastejno. No a co že jsem za rok zjistil? Je to jako kdyby uběhlo několik let, potkal jsem při stopu spoustu super lidí a viděl jsem spoustu míst. Svět je nakonec skvělé místo k životu, jen nesmíme číst zprávy, věřit nám, lidem a koukat na krásnou přírodu kolem nás, která začíná hned kousek za městem.

A kolik že mě to stálo sakumprásk?